zondag 23 september 2012

Jingle bells

Zodra het kouder wordt, zo rond deze tijd, krijg ik meteen een onverklaarbare zin in kerst. Een soort honger naar kneuterige gezelligheid: rond de kerstboom zitten (wie doet dat in vredesnaam echt?), lekker eten met z'n allen, m'n moeder die elk jaar weer voor veel te veel geld cadeautjes koopt terwijl we toch echt een gezamenlijk bedrag hadden afgesproken (de schat), sneeuw, warme chocolademelk, kerstfilms ('Home alone' tot in den treure) en vakantie.
Ik vind het werkelijk HEER-LIJK! 

Over 'Home alone' gesproken. Hoe leuk blijft die film? Vooral deel 2 (Lost in New York) kan ik zowat meepraten. "Merry Christmas you filthy animal. And a happy newyear" Of eh..."Harry, I've reached the top!" (en vervolgens flikkert ie 3x zo hard naar beneden). Of eh..."We're the sticky bandits" (supersterk zo'n handschoen met plakband). Of "Jaikss, I did it again" (als Kevin als enige van zijn familie in New York blijkt te zitten). 
En ik blijf het stoer vinden hoe Kevin met waskrijt een plan tekent op een stuk papier en het vervolgens zo uitpakt dat ie 2 'levensgevaarlijke' bandieten (love that word) zo te grazen neemt. Met een beetje hulp van het duivenvrouwtje uiteraard. Ik ben verliefd.
Afijn, ik kan uren doorgaan. 


En what about kerstmuziek? Ik moet stiekem bekennen dat ik afgelopen week 'Ella wishes you a swinging christmas' van Ella Fitzgerald heb opgezet (EEN AANRADER) omdat het me een goed gevoel geeft. Natuurlijk vooral door het blije rendier op de cover van de cd (of koe, of giraf, ik weet ook niet precies wat het is), maar ook een beetje door de muziek. Lekkere ouderwetse klank, heerlijk gezongen. Bij 'Have yourself a merry little christmas' hoor je zelfs nog dat een speler z'n trombone leegblaast voor z'n solo. Zucht :)
Ik waan mezelf meteen in een winterjas met een kop warme chocolademelk eeuwig lachend naast een sneeuwpop (in slowmotion natuurlijk). 
Een paar jaar geleden moest ik met kerst zingen in de kerk...met een ramvals orkest. Enig. Maar toch was het leuk, want mensen zijn blij met kerst. En dus ook met mij en m'n orkest.
En de zatte priester. (Oké, dat laatste is niet waar)




Vaak hoor ik dat mensen het erg vinden dat er helemaal niet meer bij de geboorte van Jezus wordt stilgestaan. Maar ik denk dan: de kerstgedachte is er wel. Misschien niet bij iedereen maar de meeste mensen zorgen er voor dat ze in die dagen omringd zijn met mensen van wie ze houden. Je geeft cadeautjes omdat je om die mensen geeft, je kookt voor ze omdat die mensen je gelukkig maken, je brengt samen tijd door omdat je daar door de drukte van alledag niet aan toekomt. 
Ik vind dat mooi. Dat is ook een van de redenen waarom ik nu al zin heb in kerst: het is 'gewoon' gezellig om tijd met familie en vrienden door te brengen (EN BELANGRIJK!). 

Enne...vannacht heeft het al gevroren. Yes!

P.S Ik zag 'Maarten' van 'Achter gesloten deuren' laatst in de Sky Radio reclame. 

2 opmerkingen:

  1. Haha die PS! Meen je niet! Voor de rest wederom een super leuk blogbericht meid! Diehard fan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks meis! Ik kijk ook weer uit naar die van jou :)! X

    BeantwoordenVerwijderen