donderdag 29 november 2012

Love is a four letter word

Afgelopen donderdag ben ik naar Jason Mraz geweest in de Ziggodome. Hoewel de aanloop er naartoe  behoorlijk rommelig verliep (boyfriend werd in de auto ziek, dus ging uiteindelijk boyfriends zusje mee) heb ik mega genoten van het concert.
Jason Mraz kende ik, zoals de rest van de wereld, van hits als 'I'm yours' en 'Make it mine'. Dat vond ik leuke liedjes. Pas toen een vriendin mij kennis liet maken met zijn oudere cd's (voor 'We sing, we dance, we steal things' was ik echt om. Nu heb ik ongeveer alle cd's en ben ik selfmade fan.
Catchy deuntjes, goede en originele teksten, mooie stem. Zucht :) Voor de mensen die deze oudere cd's niet kennen: SHAME ON YOU.
Hier een aantal nummers die definitely op je Ipod moeten staan.
Van het album 'Mr. A-Z':

- Life is wonderful
- Wordplay
- Geek in the pink
- Did you get my message
- Plane
- En de rest ook.

Van het album 'Waiting for my rocket':
- The Remedy
- Curbside Prophet
- Sleep all day
- Too much food
- En natuurlijk geheel onverwachts: de rest.

ANYWAY. Ik stond dus in de Ziggodome. In het midden van de zaal, redelijk recht voor het podium. Yes, chill. Al stond er een reuzin voor m'n neus en was ik omgeven door aan elkaar geplakte stelletjes, (waarom?) mijn avond kon niet meer stuk.
Ik moet wel zeggen, het voorprogramma was jammer. De beste man heette Sean/Shawn/John Berry en was het net niet. Zijn nummers waren best lekker met een goede groove alleen duurde het allemaal net te lang en kwam er nergens een hoogtepunt. Bovendien was hij niet de beste zanger en waren de backings vals. Ik vond dat ergerlijk. Je staat in het voorprogramma van Mister A to Z for god sake, zorg dat je zuiver zingt!
Na Sean/Shawn/John werd het podium verbouwd en kon de echte pret beginnen. Toen hij op kwam, werd de zaal hysterisch. Twee meisjes achter mij hielden een wedstrijdje wie het hardste in m'n oor kon schreeuwen en hielden dat het hele concert vol. Ook lachten ze om elk grapje van Jason hinnikend hard en was hun favoriete zin: "Ik zie niks". Ik ook niet tut, dat is het idee als je sta plaatsen hebt.
Maar wat was hij GOED. Hij had een geweldige band meegenomen inclusief drie blazers, een vrouwelijke percussionist (ik hou daarvan) en een violiste. Het mooie vond ik dat het niet Jason Mraz + band was maar dat het om het totaal ging. Hij gaf z'n muzikanten de aandacht die ze verdienden. De schermen achter hen waarop beelden geprojecteerd werden, waren loeischerp. Dat was vooral tof toen elke muzikant een solo kreeg en hun instrument groot in beeld gebracht werd.
De kracht van dit concert zat 'm in de afwisseling. De nummers met de hele band waren super strak en vet (!) maar ik werd ook echt geraakt als Jason Mraz met alleen z'n gitaar een liedje deed. Vooral 'When we die' was prachtig. Hij zei dat we tegen degene met wie we gekomen waren "You're loved" moesten zeggen. Dat klinkt misschien een beetje cheesy, maar de sfeer klopte totaal.
Een topartiest als je het mij vraagt. Wat een mooie teksten, wat een muzikaliteit en wat een prachtige stem. Ik maak een diepe buiging. Een van de hoogtepunten vond ik het nummer 'You fucking did it' dat hij samen met de percussioniste deed.
Check de link voor een impressie van die avond --> You fucking did it!!!!

Het enige minpuntje was de jongen die links achter ons stond. Zo iemand die alle teksten kent. Maar dan ook echt ALLES. Verder kon hij ook nog best een aardig mopje zingen en dat wist hij, met als gevolg dat hij ook nog bij elk nummer een tweede stem zong. Ook bij de intieme liedjes blèrde hij er een terts onder. Toen heb ik m'n oordoppen maar ingedaan en lichtjes geïrriteerd gekucht.
Maar goed, al met al was het dus een blijvertje. Heel jammer dat ik dan de volgende dag een recensie op NU.nl lees die voor het grootste deel voor geen meter klopt.
Saai? Verveeld publiek? Onnodig lange versies van nummers? 'Lucky' als hoogtepunt? Uh..nee! Zo'n nummer wordt puur voor het publiek gedaan maar is muzikaal verre van een hoogtepunt. De violiste zong de partij van Colbie Caillat en dat klonk leuk, maar echt goed was het niet. Maar dat maakte niks uit want het klopte.

Check:
Rare recensie

Deze meneer of mevrouw was duidelijk blind en a-muzikaal. Dag!


www.nadeche.net
www.zangoefeningen.nl




Geen opmerkingen:

Een reactie posten